مشاوره تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، آکادمی آموزش، کنکور

مدیریت استرس سرجلسه کنکور

کد خبر : 59  |  زمان ارسال : شنبه 1 اردیبهشت 1403
در این مقاله در رابطه با نحوه ی از بین بردن استرس و مدیریت آن سرجلسه کنکور می خوانیم.

مدیریت استرس سرجلسه کنکور

چگونه با استرس ام سر جلسه کنکور مبارزه کنم ؟!

​​​​اگر از جمله داوطلباني هستيد که زياد دچار استرس مي‌شويد و احتمال می دهيد که در جلسه کنکور نيز استرس شما باعث ايجاد مشکل براي شما می‌شود، سعي کنيد که تمرينات آرام کردن خود را از هم اکنون شروع کنيد.

يکي از راه‌هاي آرام کردن اين است که فضاي جلسه را تصويرسازي ذهني کنيد و اين گونه تصور کنيد که در جلسه امتحاني نشسته‌ايد و با سؤالاتي با درجات دشواري مختلف روبرو هستيد؛ بر اين اساس، ‌ابتدا با کشيدن نفس‌هاي عميق (سه شماره دم همراه با سه شماره بازدم) و شل کردن عضلات بدن و در نظر گرفتن زمان لازم، شروع به پاسخ‌دهي کنيد.

در صورتي که داوطلبي نتوانست با انجام يکباره اين کار، بر اضطراب خود غلبه کند، بايد دوباره اين مراحل را تکرار کند و آن قدر اين موضوع بايد تکرار شود که داوطلب در زمان پاسخ‌دهي به سؤالات، احساس راحتي داشته باشد.

 

 

يک راه حل برای  کاهش استرس:

انجام تست‌زني سرعتي با شرايط کنکور در خانه است. اين موضوع به شما کمک مي‌کند تا خود را بخوبي محک زده و به توانايي‌هاي خود بيشتر اطمينان پيدا کنيد؛ البته فراموش نکنيد که به دليل نزديکي به زمان برگزاري آزمون، پاسخگويي اشتباه به اين سؤالات نبايد باعث استرس مضاعف و نگراني شما شود، بلکه بايد سعي کنيد که با آرامش براي رفع اشکالات خود در اينگونه از آزمون‌ها، خود را بخوبي براي کنکور آماده کنيد.

يک روش مؤثر براي برخورد با موقعيت‌هاي استرس آور

شمارش تا عدد ده است. انجام ايـن کار کمک مي‌کند که از لحاظ فکري و رواني، از آن لحظه استرس آور دور شويد و ده ثـانـيه به شما وقت مي‌دهد تا از آن شرايط، خود را رها کنيد.

اگر دچار استرس شديد، براي مدت کوتاهي چشمانتان را ببنديد و چيزي را فشار دهيد. معمولاً فشردن چيزي با دسـت، بـاعـث کاهـش استرس و دغدغه خاطر مي‌گردد. در آزمون مي‌توانيد با فشردن يک پاک‌کن، استرس خود را کمتر کنيد.

تنفس، به جز داشتن اثرات حيات بخش، ميتواند در آرام نـمودن شما نيز بسيار مؤثر باشد. هنگام استرس مي‌توانيد چند نفس عميق کشيده و خود را از لحاظ جسماني و رواني آرام کنيد. پس از چند تنفس عميق، قدم بعدي، داشتن مکالمه مثبت با خود است. مي‌توانيد به خود بگوييد: من همه اين تست‌ها را در خانه بخوبي پاسخ مي‌دادم، و اگر دوباره برگردم و با آرامش بيشتري بخوانم، حتماً مي‌توانم جواب آنها را پيدا کنم.

به تغذيه و خواب خود در روزهاي منتهی به کنکور، اهميت بيشتري دهيد. سعي کنيد که ساعات خواب خود را تنظيم کرده و به اندازه کافي استراحت کنيد. هيچ چيز به اندازه يک خواب راحت، نمي‌تواند دانسته‌هاي شما را تثبيت کند. در روزهاي منتهي به کنکور، سعي کنيد که تعداد دفعات صرف غذاي خود را افزايش دهيد؛ اما حجم غذايي را که مي‌خوريد کاهش داده و از غذاهاي سبک و مقوّي استفاده کنيد. گياهان دارويي، مانند گل گاو زبان، به ليمو و بابونه، مي‌توانند آرامش بيشتري به شما بدهند؛ پس در صورت امکان، از اين گياهان همراه چاي خود استفاده کنيد.

در پايان باز هم تاکيد مي‌کنيم که کنکور، آزموني همانند ساير آزمون‌ها يا امتحانات ديگر شماست؛ پس اصلاً و در هيچ مرحله‌اي از اين آزمون، دچار استرس و دستپاچگي نشويد. ضمناً به خودتان و تلاشتان اطمينان داشته باشيد و بدانيد که خدا با شماست. مثبت انديشي کنيد و به خود بقبولانيد که مسير زندگي شما در بهترين راه ممکن قرار گرفته است و کنکور، يکي از گذرگاه‌هاي اين مسير است.