مشاوره تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، آکادمی آموزش، کنکور

برنامه یک هفته مانده به کنکور

کد خبر : 61  |  زمان ارسال : شنبه 1 اردیبهشت 1403
در این مقاله در رابطه با نحوه ی تورق سریع به صورت کلی صحبت شده است .

برنامه یک هفته مانده به کنکور

در هفته آخر چی بخونم ؟!

یک هفته مانده به کنکور، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید چه کاری است ؟

تورق سریع کتاب‌هاست. 

فواید تورق سریع

تورق سریع مناسب ترین روش برای مرور است و می توانید یک بار دیگر نکات مهم، حاشیه نویسی ها، فرمول، تیترها، تصاویر را مرور کنید.در تورق سریع شما فقط مرور می کنید و مطلب جدید نمی خوانید.

شما قبل از شروع تورق سریع دوران جمع بندی را پشت سر گذاشته اید و اشکالات خود را رفع کرده اید و یادگیری‌های ناقص خود را به یادگیری‌های کامل تبدیل کرده اید. اشتباهات و بی دقتی های خود را در آزمون های سه روز یک بار بررسی و رفع کرده اید و برخی قسمت های مهم را نیز یک بار کامل خوانده اید.

در هفته آخر با انجام روش تورق سریع و تأکید بر اولویت‌های خود، مجددا کتاب ها  را مرور می کنید، به این صورت که  کتاب‌های خود را ورق می‌زنید و به قسمت‌های نشان‌دارشده و حاشیه‌نویسی‌های کتاب توجه می‌کنید  و خود را بیش‌تر از نظر فکری برای کنکورآماده کنید.در این هفته به نتیجه‌ی کنکورفکر نکنید.

تورق سریع یک عبور سطحی ولی دقیق از روی مطالب است ،نه مکث های طولانی و وسواس آمیز روی مطالبی که احساس می کنید که فراموش شده اند.تورق سریع با هدف غلبه بر همین احساس فراموشی انجام میشود.

در زمان امتحانات شب امتحان یک بار کتاب ها را مرور می کنید تا مطالب فراموش شده یا کم رنگ در ذهن شما روشن شود. در تورق سریع نیز همین اتفاق رخ می دهد.

 

 

هدف در تورق سریع

یادگیری نیست، بلکه مرور و بازیابی مطالب در ذهنتان است، بنابراین تورق سریع نه تنها باعث آشفتگی ذهنی شما نمی شود، بلکه باعث ارامش ذهنی شما خواهد شد، چون یک بار آنچه که نیاز دارید را مرور سریع می کنید و آموخته ها، نکات و تصاویر و فرمول ها و هر انچه برایتان مهم بوده در  ذهنتان بازیابی می شود.در این دوران اولویت با نکات کتاب درسی است که آنها را علامت گذاری  و حاشیه نویسی کرده اید.

حاشیه نویسی ها، خلاصه نویسی ها، جزوه هوشمند و کتاب خود آموزی و یادداشت‌هایی که در طول سال تحصیلی تهیه کرده اید، تست‌های نشان‌دار کتاب زرد و آزمون های کانون و تست هایی که خوانده اید، یادداشت های دوران جمع‌بندی و روش سه روز یک‌بار، فلش‌کارت‌ها ، توجه به اشتباهات و بی دقتی هایی که در دوران جمع بندی نوشته و رفع کرده بودید و ... بهترین منابع برای مرور هستند.

در روش تورق سريع  به چه نکاتی باید توجه کرد؟

سعي کنيد تمام کتاب‌ها را ورق بزنيد.اگر احساس کرديد مطلبي را فراموش کرده‌ايد نگران نباشيد و نا اميد نشويد. مطالبی را که قبلاً مطالعه کرده‌ايد، در حافظه‌ بلندمدت شما ثبت و بايگاني شده‌اند و  نياز به مرور ساده و کوتاه برای بازیابی ذهنتان دارند.سعی کنيد هنگام ورق زدن به تصاوير و پاورقي‌ها و حاشیه نویسی ها توجه کنيد و آن‌ها را به ذهن بسپاريد.با انجام تورق سريع می‌توانيد اعتمادبه‌نفس و انگيزه‌ خود را بالا ببريد.

آیا تورق سریع را باید حتما اجرا کنیم؟

بله، در اين يک ماه اخير تمامی آن‌چه که نياز داشته‌ايد، جمع کرده‌ايد. نکاتي که یادداشت کرده اید، حاشیه نویسی ها داخل کتاب، تست های نشان دارد، موارد مهم داخل کتاب که هایلایت یا پر رنگ کرده اید، در یک هفته آخر باید همه این موارد بسته بندی و مرتب شود و در ذهن شما تثبیت و بازیابی و هر چیزی در جای خود جای بگیرد.

برای تورق سریع به چه مواردی  توجه کنیم؟

1.با حفظ آرامش، هفته تورق سريع را شروع کنید.

2.منابع و فصل ها، نکاتی که باید یک مرور کنید ، تست های نشان دار که مشخص کرده اید و هر آنچه برایتان مهم است، به صورت یک فهرست آماده کنید. توجه کنید فهرست بايد کوتاه و به اندازه زمان یک هفته باشد و شامل مهم‌ترين فصل‌هاي هر درس باشد.

3.براي مطالعه این موارد در یک هفته برنامه ریزی کنید.

4.توجه کنید مطالبی که برای این یک هفته مشخص می کنید باید تکراری باشد مثل دست‌نوشته‌هاي خودتان، تست‌هايي که مهم بوده و علامت زده‌ايد، گوشه‌نوشت‌هاي کتاب درسي و....

توجه کنید مطالب جدید نباشد. از نوشتن فصل‌ها و درس هايي که اين چند ماه سراغي از آن ها نگرفته‌ايد، صرف نظر کنيد.

  5.ورق زدن کتاب‌هاي درسي هم در يادآوري مطالب مفيد خواهد بود.