مشاوره تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، آکادمی آموزش، کنکور

سحر خیزی

کد خبر : 55  |  زمان ارسال : دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

سحرخیزی 

شروع یک روز پرانرژی با سحرخیزی برای سحرخیز بودن و عادت کردن به این کار اولین و مهم ترین فرایند، داشتن انگیزه کافی برای بیدار شدن و بیدار ماندن است؛ حتی اگر همه راهکارهای ارائه شده را نیز امتحان کنید، بدون داشتن انگیزه و محرک قدرتمندی، تمام تلاش هایتان بی فایده خواهد بود؛ پس ابتدا یک تصمیم مصمم و قاطعانه برای رسیدن به خواسته های خود انتخاب کنید، سپس موارد زیر را برای داشتن روزهای هدفمند و بابرنامه و بدون استرس رعایت کنید:

1)در طول شب خواب کافی را تجربه کنید.

مناسب ترین مدت خواب شبانه بین 7 الی 8 ساعت می باشد. شب ها زود خوابیدن لزوما به معنی سحرخیز بودن نیست. اگر از جمله افرادی هستید که بسیار دیر می خوابید، اگر شب زودهنگام به رخت خواب بروید امکان دارد ساعت یا ساعاتی به سقف خیره بمانید و خوابتان نبرد؛ پس بهتر است این کار را به تدریج استارت بزنید و هرشب یک ربع زودتر از شب قبلی خود بخوابید تا پس از مدتی به زمان خواب ایده ال خود برسید.

2)قبل از خواب از تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیک دوری کنید.

تجربه نشان داده حتی 5 دقیقه گشت و گذار در فضای مجازی قبل خواب، منجر به ساعت ها بیدار ماندن شده و قطعا بیشتر شماها نیز این مورد را تجربه کرده اید؛ به جای استفاده از گوشی  می توانید قبل از خواب صفحاتی کتاب بخوانید تا باآرامش بیشتری به خواب بروید . 

3) شب هنگام اتاق خواب را برای یک خواب باکیفیت آماده کنید.

برای داشتن یک خواب عمیق و مناسب بهتر است تا حدامکان اتاق را تاریک کرده و پرده¬ها را بکشید. همچنین سعی کنید محیط را آرام و ساکت نگه دارید تا سریعتر به خواب فرو روید. عواملی که باعث جلب توجه و درنتیجه بیدار ماندن شما می¬شود را کنترل کرده و درحدامکان حذف کنید.

4) آلارم گوشی خود را اکیدا به تعویق نیندازید.

شاید بلند شدن از رخت خواب و کنار زدن پتو اول صبح برای شما سخت‌ترین کار ممکن باشد، ولی ماندن در رخت خواب گرم و نرمتان عواقب سنگینی برای شما خواهد داشت. هربار که آلارم خود را به تعویق میندازید و سپس به خواب می روید، بیدار شدن از خواب سخت تر خواهد شد و احساس خستگی بیشتری خواهید کرد و این چرخه معیوب ادامه خواهد داشت؛ پس بلافاصله بعد از اولین آلارم از جای خود برخیزید.

5) بعد از بلند شدن بلافاصله رخت خواب خود را مرتب کنید.

چرا باید اول صبح تخت خوابمان را مرتب کنیم؟ زمانی که یک کار را در طول روز به درستی انجام می‌دهید، در مغز دوپامین ترشح می‌شود و می‌خواهد با اشتیاق به سراغ انجام کارهای دیگر برود. این کار زمان زیادی نمی‌گیرد ولی نتایج بزرگی برای شما خواهد داشت.

6)صبح درمعرض نور قرار بگیرید.

فضای تاریک باعث خواب آلودگی شما شده و تمایل شما برای برگشت به تخت را افزایش می دهد، پس پرده ها را بکشید و به اتاق خود روشنایی ببخشید. همچنین دمای اتاق را متعادل کنید؛ یک مکان خیلی گرم یا خیلی سرد باعث کسالت شما خواهد شد. پنجره را کمی باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود.

7)به صورت خود آب سرد بپاشید.

با پاشیدن آب سرد روی صورت خود، به خودتان شوک وارد می‌کنید و هوشیارتر می شوید. بهتر است کمی گلاب را همراه با آب مخلوط کنید و آن را روی صورت خود اسپری کنید. گلاب حس بویایی شما را فعال می کند و احساس خواب آلودگی شما کمتر می شود. این کار برای داشتن پوست بهتر هم توصیه می‌شود.

8)آب سرد بنوشید و صبحانه مقوی بخورید.

در ابتدای کار یک لیوان آب سرد بنوشید تا نیاز بدن شما به آب بعد از چندین ساعت خواب رفع شود و سپس با یک صبحانه مقوی و انرژی¬بخش از خود پذیرایی کنید.

9)به خود جایزه دهید.

هربار که چالش سحرخیزی را با موفقیت پشت سر گذاشتید، برای خود یک جایزه هرچند کوچک درنظر بگیرید تا پشتکار خود را طی تبدیل کردن سحرخیزی به یک عادت حفظ کنید.

10)سحرخیزی را تبدیل به عادت کنید.

ایجاد عادت، کلید زود بیدار شدن از خواب است. ایجاد عادت های جدید به کمی زمان و تلاش نیاز دارد؛ پس ناامید نشوید و ادامه دهید. پشتکار خود را حفط کنید و هرگاه ناامید شدید، به اهدافتان فکر کنید که منتظر شما هستند، پس منتظرشان نزارید.